Прочитај ми чланак

СУСРЕТ СА ИСТОРИЈОМ: Дражина судбина највећа тајна Југославије

0

Које све теорије постоје о месту стрељања и покопа генерала Михаиловића. Истина у нерегистрованим документима Архиве Службе државне безбедности.

Десетак година по одлуци Владе Србије да формира две државне комисије, једну за утврђивање околности погубљења генерала Драгољуба Драже Михаиловића, а другу за проналажење и обележавање свих тајних гробница побијених од 12. септембра 1944. године, недавни захтев америчког конгресмена Теда Поа упућен премијерки Србије Ани Брнабић да се публикују сва документа о суђењу и стрељању, поново је распламсао страсти о судбини „првог европског герилца“ у окупираној Европи.

Поново је на делу медијска кампања „Откопавање истине“ која по ко зна који пут актуелизује изреку старог циника да је „Србија велика тајна“. И колико год, на први поглед, ова констатација изгледала натегнуто и личи на наш кафански смисао за хумор и досетку, све што се последњих деценија дешава у процесу разјашњења ратне и поратне политичке историје, ипак говори о њеној тачности. Готово да нема сегмента јавног живота да се, с времена на време, не саплетемо о неку бусију тајне. Није ли ово тренутак да се, по ко зна који пут, наново запитамо ко су то чувари наше прошлости, који су то центри моћи и у име кога, у својим бункерима, чувају добар део наше политичке историје?

Да су поштована законска начела о отварању архива после педесет година, не би било захтева америчког конгресмена, нити процеса рехабилитације Драже Михаиловића, Николе Калабића, Милана Недића… Овако смо, ко зна који пут, улетели у дилему – шта је заправо истина? И не бисмо морали да понављамо констатацију: Ако не знамо шта нам се дешавало, нећемо знати ни куда идемо.

Драгољуб Дража Михаиловић је био и остао једна од најконтроверзнијих, а истовремено и једна од најтрагичнијих личности, не само српске, односно југословенске, већ и европске историје. Његов животни опус истовремено подсећа на све оно што смо као национални колективитет преживели, а можда још преживљавамо. Више од пола века његова судбина, из идеолошких и себичних разлога ратног победника који је писао своју историју, представљала је највећу тајну бивше Југославије.

Тајна његове ликвидације, али и место где је покопан, преживела је Јосипа Броза и његову партију и државу. Свако чепркање по тој мистерији као да је повређивало осећање безгрешности оних који су били убеђени да је постојанија она истина која је потписана, не која се истражује и утврђује. Нажалост, таквих је и данас много и у стручним (историјским), и у политичким, као и у готово свим круговима јавних делатника.

ПОШТОВАНА СУДСКА ПРОЦЕДУРА

Због притисака Запада, посебно Сједињених Држава и Француске, на суђењу Драгољубу Дражи Михаиловићу, апсолутно је поштована комплетна судска процедура, у оквиру ондашњих закона. Правници нису успели да пронађу ниједну „рупу“ у судском процесу. Тако је Дража стрељан тек када је Иван Рибар, који је био на челу Президијума Народне скупштине ФНРЈ, потписао да је његова молба за помиловање одбијена. Поштовање ове процедуре подразумевало је и извештај са извршења пресуде, месту где је извршена и аутопсију лекара који је констатовао смрт. То подразумева да такав документ негде постоји и он би разрешио полувековне дилеме.

После две године рада Државна комисија за утврђивање околности погубљења Чича Драже представила је „налазе на утврђивању чињеница о погубљењу команданта Југословенске војске у отаџбини“. Место егзекуције је Ада Циганлија. Кренуло се у потрагу за земним остацима генерала Михаиловића. У тај посао умешала се и друга Државна комисија за тајне гробнице побијених од 12. септембра 1944. Ископавања на локацији за коју се претпостављало да представља место на коме је стрељан Михаиловић започела су 18. јуна 2011. године. Пронађено је и неколико остатака људског скелета.

Чланови обе комисије били су убеђени да је на тој локацији колективна гробница. Тријумфално су о томе давали изјаве по свим београдским медијима. Међутим, информације о проналаску масовне гробнице ускоро су се показале као нетачне. Учесници историјског прекопавања једног београдског речног острва ускоро су били принуђени да се суоче са властитом заблудом. Месец дана након сензационалистичких вести о наводном проналажењу земних остатака генерала Михаиловића, уследила је вест да нађене кости нису људског порекла.

У међувремену, новински ступци били су преплављени тврдњама да постоје сведоци да је Дража стрељан у Лисичјем потоку, да је ликвидиран и покопан на Ади Циганлији па потом пребачен на Велико ратно острво… А члан комисије Слободан Хомен, тадашњи државни секретар у Министарству правде, 7. јуна 2009. године у једном дневном листу изјављује да је пронађена архива која разрешава све дилеме о погубљењу генерала Михаиловића:

„У тим документима се, између осталог, налазе и фотографије са стрељања Драже Михаиловића, комплетна документација и записник о извршењу смртне казне. Ово су потпуно нови подаци, јер архива није отварана од 1946. Фотографије су направљене како би се државном врху доказало да је над Михаиловићем извршена смртна казна. Архива се налази ван Београда, али још не желимо да кажемо где тачно.“

Шта се десило са тим документима никад није разјашњено. Ни да ли су уопште постојали па су на нечији захтев повучени. О томе никад више није проговорио ни Хомен, ни било који други члан комисије.

У јеку те кампање на страницама „Вечерњих новости“ огласио се др Душан Ступар, који је, иначе, докторирао на тему „Патриотизам или издаја – равногорско четништво 1941-1945“: „У војним и полицијским архивским документима која сам проучавао десет година, нисам нашао записник са извршења судске казне стрељањем, а ни службену умрлицу Драже Михаиловића. Мислим да та службена документа нису писана и да зато и не постоје.“

Ступар је својевремено био високи функционер Службе државне безбедности, најпре помоћник начелника СДБ др Обрена Ђорђевића, а касније је, до Осме седнице, био на челу београдске службе. Радећи докторску дисертацију, Душан Ступар искористио је свој положај и прегледао 36 оригиналних докумената Војног архива и Архива Југославије, стране архиве. Најзначајније је то што је имао увид у нерегистровану грађу Архива РСУП Србије, односно Службе државне безбедности. Та документација, како ствари стоје, није ни данас доступна историографима. Чувари наше прошлости и даље су „будни“.

Баш у том делу, нерегистроване грађе, Ступар је пронашао сведочење једног од учесника извршења судске пресуде стрељања Драже Михаиловића. У њему пише:

„У три сата ујутро 17. јула официри Озне су ушли у његову ћелију. Флаша ракије је била празна. Два официра Озне су га повела у кола, којима су отишли до брода са којим су се заједно превезли до речног острва. Педесетак метара од обале била је ископана рака. Два официра Озне су га спустила у раку. Још једном је прочитана пресуда и одлука Президијума од 16. јула, након чега је извршена казна у присуству законом предвиђених лица. Након извршења казне, бачен је у живи креч, рака је затрпана.“

У службеним белешкама официра Озне забележено је да је Дража био сам у раки, везан за колац све до тренутка извршења казне. Егзекуција је извршена близу обале Саве на левој страни Аде Циганлије.

– После неколико година, лица која су присуствовала стрељању генерала, због честих поплава на Ади Циганилији, нису могла да се оријентишу и препознају где је место стрељања и сахране Михаиловића – сведочио је др Душан Ступар.

Некадашњи Ступаров шеф, др Обрен Ђорђевић, који је иначе важио за незванично овлашћеног историчара Озне и Удбе, у књизи о грађанском рату од 1941. до 1945. године написао је:

„Дража Михаиловић је стрељан у плиткој раки на обали Саве. Рака је ископана на самој обали, да би прва велика поплава однела тела стрељаних државних непријатеља, јер се Тито бојао да Дража не васкрсне.“

При том се Ђорђевић, који је био начелник СДБ Србије, позивао на сведочење Милоша Минића, који му је, својевремено, на питање где је Дража сахрањен, рекао:

– Да ли би ми веровао када бих ти рекао да је Дража стрељан на Ади Циганлији. И да његов гроб не постоји – тврдио је др Обрен Ђорђевић.

После појаве вести да је амерички конгресмен Тед По затражио да се публикују сва документа о суђењу и стрељању Драже Михаиловића огласио се публициста Милослав Самарџић са тврдњом да је Дража изведен и стрељан недалеко од Дома гарде у Топчидеру, закопан уз ограду Белог двора, око километар од места стрељања. Своје тврдње заснива на посредним доказима и позива се на фотографије стрељаног Драже, за коју је историчар Бранко Латас тврдио да је аутентична.

Историчар Вељко Ђурић Мишина, међутим, износи сасвим супротно мишљење. Он је ту фотографију видео код попа Момчила Ђујића, пре тридесет година. Анализом делова утврдили су да је та фотографија фалсификат, који су америчке службе потуриле динарском војводи. Овај историчар износи и једну нову, врло смелу, тезу да је генерал Михаиловић покопан на Новом гробљу, испод стаза.

– Ако би постојала политичка воља, документ о овоме би могао да се пронађе у архиви Јавног комуналног предузећа „Погребне услуге“ – тврди Ђурић Мишина.

Да ли смо опет на почетку приче о Дражи Михаиловићу, заробљени у раље чувара наше прошлости?

393 коментара “СУСРЕТ СА ИСТОРИЈОМ: Дражина судбина највећа тајна Југославије

  1. издајник над сви издајници каже:

    леле. ова два комића коблесав и сочни уле тињачић истролаше целог сајта. прчу се преко ноћи а преко дан тролају на српски сајти. црвени фењер им држи бугар слинанов.

    1. Слободан српски херој каже:

      марш стоко.

    2. издајник над сви издајници каже:

      ти си усраћки бот. ти си плаћен да браниш слободана милошевића фрању туђмана и павлекића.

  2. LOGAN каже:

    Мене је одувек фасцинирало одушевљавање Срба Дражом, четницима…
    Шта то просечан Србин види у Дражи?
    Жртву? Наравно, Србин воли да о себи мисли као жртви, мученику, паћенику, неправедно прогањаном, осуђеном, издатом, нападнутом… просто неправда па то ти је што рекао Калимеро.
    Симбол отпора? Донекле, истина је да је овај пуковник себе у почетку прокламовао борцем против окупатора… али то није дуго трајало.
    Супротност комунизму и комунистима? Срби никад нису до краја у главама разграничили дал су комунисти или четници или оба помало!
    Опозит Титу? Тито стреља, Дража ко-ље, ј… ли га ди је боље!
    Везаност Срба (старијих генерација, помрли су одавно) за Краља и Отаџбину?
    Опозит усташама? Тек да се види да и ми каму… хмм.. имамо. На чије ћемо је грло… хммм…
    Могућност квазиисторичарима да доказују недоказиво…? попут оног Самарџића.
    Или је то лакоћа стиха и певања четничких песама? Нарочито кад се добро потегне из неке издашне боце.

    1. Мајстор каже:

      У политичком смислу, Србија је била 95% Дражина, остатак од 5% делили су љотићевци и комунисти. Нема шта да се доказује. Већ је СВЕ доказано. Неколицина АУТИСТИЧНИХ комунаца, која усваја британску, усташку и некадашњу комунистичку пропаганду су небитни.

    2. LOGAN каже:

      Никада не можеш обрисати чињеницу да су четници убијали Србе!
      И то за рачун Немаца!
      Тачка.
      Дража је имао миноран и политички и војни утицај.

      Уосталом, четници су више пута тешко поражени баш од партизана. Сваки покушај да их било ко представи као антифашисте (а нарочито то не личи оном приученом економисти, лажном историчару) је силовање историје.

    3. Мајстор каже:

      Понављам, четници (југословенска војска) НИСУ убијали никога. Нарочито не СРБЕ. И нарочито НЕ за рачун непријатеља. Војска је спроводила ЗАКОН. А то што су комунисти били ван закона, њихов проблем. ТАЧКА . Комуниста није било у Србији, до јесени 1944. године. Осим минорних криминалних група, типа космајског одреда и сличних банди. Променом британске политике 1943. јачају комунистичке банде, а војска пада у немилост. До трагичног краја на Зеленгори 1945.

    4. LOGAN каже:

      Која, бре, војска!!!
      Чија војска!
      Које државе!
      Војска је поражена и оно што је од ње остало и што се делом ставило под Дражину команду није војска! Нити је икад била!
      Закон које државе је спроводила?
      Оне која је побегла и оставила народ под швапском окупацијом? Наравно, то је у најбољем маниру Карађорђевића, није им први пут да беже.
      Омиљена пропаганда четника из тог времена је била следећа: ми смо у договору са Немцима, једни друге не дирамо, они ће бити по градовима а ми по селима.
      Комуниста је итекако било у Србији, Бањица је радила пуном паром.

    5. Мајстор каже:

      Да те обавестим, пошто видим да немаш појма о историјским чињеницама. ЈУГОСЛОВЕСКА КРАЉЕВСКА ВОЈСКА. ЗАКОН КРАЉЕВИНЕ ЈУГОСЛАВИЈЕ О ЗАШТИТИ ДРЖАВЕ од 2. августа 1921. године. Владе неколико европских земаља су се склониле у Лондон. На пример пољска влада. Четници НИСУ ИМАЛИ НИКАКВЕ споразуме са немцима. Бањица је радила пуном паром, а немаш појма зашто. Логор на Бањици звао се ДМ логор. За присталице Драже Михаиловића.

    6. LOGAN каже:

      и у њему су превасходно убијани комунисти..
      ајде бре…

    7. Perun каже:

      Napisao si:
      Четници НИСУ ИМАЛИ НИКАКВЕ споразуме са немцима.

      Možda i jesu,
      ali za sporazum tita i nemaca postoje dokazi u arhivama.

      U martu mesecu 1943.g. kada su i Berlin i Titov Vrhovni štab bili ubeđeni da u predstojećim mesecima sledi savezničko (angloameričko) iskrcavanje na Jadranskoj obali u cilju otvaranja Drugog fronta Tito je lokalnim Nemcima u Jugoslaviji ponudio otvoreni sporazum o strateškoj saradnji protiv zajedničkih neprijatelja, tj. Angloamerikanaca i Dražinih četnika kao njihovih saveznika
      Izvor:
      Vojni arhiv, Beograd, MF NAV-N-T-501, rolna br. 267,
      snimci 528 i 529.

      Tada su Titovi partizani i sročili krilaticu koju su javno pevali: „Partizani spremte mitraljeze da pucamo na kralja i Engleze“. Dakle, u ovom slučaju se radilo o ponudi klasične kolaboracijije, savezništva između Brozovih partizana i nemačkih Vermaht-nacista, i to od strane samog “Vrhovnog komandanta”!
      Staljin je tim povodom bio krajnje neprijatno iznenađen da mu partijski činovnik koga je on lično poslao iz Moskve u Jugoslaviju 1937.g. otkazuje lojalnost što se vidi iz sledećeg dokumenta: “U čemu je stvar?… Vodi se žestoki rat sa okupatorom i najednom dolazi do odnosa između Vas i Nemaca. Nije li sve to povezano sa politikom Nemaca da iskoriste Vaše ljude radi raspirivanja međusobne borbe među samim Jugoslovenima”
      Izvor:
      Arhiv Jugoslavije, 791, CK KPJ-KI, 1943/73.

    8. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Споразум је неуспео стога није било никакве сарадње.

    9. LOGAN каже:

      То нико не оспорава али није тема.

    10. Perun каже:

      U mojim komentarima ja određujem šta je tema.

    11. LOGAN каже:

      Уживај, онда.

    12. LOGAN каже:

      У којим се то борбама та војска борила против Немаца? Коју територију је држала?

    13. Мајстор каже:

      Војска је сваке године изводила по једну велику офанзиву против окупатора. До почетка 1943. фокусирала се на саботаже немачких железничких транспорта, који су носили оружје и опрему Ромелу у
      Северној Африци. Група Гордон извела је 1499 саботажа на немачким возовима. Има званично у немачјим документима. Поред низа места које је ослободила у Србији, војска је ослободила и Вишеград (5. октобар 1943) и кренула у опсаду Сарајева. Опсада је прекинута после напада комуниста у леђа војсци.Да, последња офанзива је почела 1. септембра 1944, али је прекинута упадом совјета у Србију.

    14. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Нема војске болеснику један, постојали су само покрету отпора.

    15. Мајстор каже:

      Нема КОМУНИСТИЧКОГ ПОКРЕТА ОТПОРА, болеснику. Коме су они пружали отпор? обичне антисрбске и антијугословенске банде, коју су сарађивале са непријатељем и са нацистичким усташким формацијама. Избегавали су борбе против окупатора цео рат.

    16. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Има комунистичког покрета отпора, који је пружао отпор окупаторима и агресорима. Цењени српски народни борци, који нису сарађивали са нацистичким и усташким формацијама. Коју се борили против окупатора и његових сарадника током целог рата.

    17. Мајстор каже:

      Ти људи, које ти помињеш су нажалост изгинули. Због нестручног вођења или намерног навођења на погибију.

    18. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Има их доста који су преживели, али ви негирате њихово постојање.

    19. Markos каже:

      Ima, priznaju je svi saveznici pa i SSSR.

      Tvoje Vlaske vojske nema sto jes jes :D

    20. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Џабе, нисам влауца бугарине, а четничке војске нема, постојао је само покрет отпора.

    21. Markos каже:

      Jasta, Amerika i Engleska i Rusija to priznaju, al se po Rumunskoj granici ne priznaje, imate pravo garant :)

    22. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Драго ми је што признајеш да си трол и провокатор, нека ти је на част.

    23. Markos каже:

      Jbg, Amerika i Engleska i Rusija to priznaju, al se po Rumunskoj granici ne priznaje, imate pravo garant :)

    24. neko daleko каже:

      Ko je bio regularna vojska u to vrijeme? Znam da nas komunisti nisu ucili tome ali trebamo imati soju glavu.

    25. LOGAN каже:

      Није било регуларне војске….
      BANDITEN!!!

    26. neko daleko каже:

      Nije ni tebi lako……..

    27. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Нема је, схваташ, делимичну власт је имао недиђ и његова стража, они су били у градовима и варошима а не ЈВуО.

    28. neko daleko каже:

      Tako su nas ucili komunisti, nema. Regularna vojska je bila Vojska Kraljevine Jugoslavije tj JVuO isto Kao u zadnjem ratu JNA samo ovaj put NATO umjesto svaba. Samo da pogresno ne shvatis za mene nije isto partizani i komunisti. Partizani su zaveden narod a komunisti su hostapleri sto imas primjer i sada.

    29. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Војска је потписала капитулацију, оно што је остало формирало је покрет отпора са називом ,,војска“, страници су ЈВуО класификовали као покрет отпора, недвосмислено. Друго, те на које ти циљаш су комуњаре не комунисти, комунисти су идеалисти који су пострадали и током рата и током 1948.

    30. neko daleko каже:

      „stranci“ klasifikovali??? Kako su klasifikovali JNA? I ja sam ucio tu istoriju i vjerovao dok nisam odrastao. Ne mogu vjerovati da odrastao covjek ne vidi tolike rupe u njoj.

    31. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      ЈНА је после рата, ми говоримо о другом св. рату, није ми јасно то ваше спиновање и непознавање терминологије.
      Ево, ако знате језике, прочитајте:
      The Chetnik Detachments of the Yugoslav Army, also known as the Yugoslav Army in the Homeland or The Ravna Gora Movement, commonly known as the Chetniks, was a World War II movement in Yugoslavia led by Draža Mihailović, an anti-Axis movement.
      Югославские войска на родине (в противоположность «Югославским войскам за рубежом»), серб. Југословенска војска у отаџбини, неформальное название — четники, серб. четници — югославская партизанская организация в годы Второй мировой войны.

    32. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      А ево за ЈНА:
      The Yugoslav People’s Army often referred-to simply by the initialism JNA, was the military of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia.
      Югославская народная армия или ЮНА — вооружённые силы Социалистической Федеративной Республики Югославия.

    33. neko daleko каже:

      nema kapitulirala………………………

    34. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Нема зато што је расформирана распадом државе и преименована у Војску Југославије

    35. neko daleko каже:

      Nema isto kao raspad Kraljevine,rekoh sve je isto…….

    36. neko daleko каже:

      sve je isto samo njega nema ali ima zamjenu

    37. LOGAN каже:

      Упорно војском називаш оне који то нису били!

    38. Мајстор каже:

      Југословенска војска распала се истовременим ударом Немаца, Бугара, Мађара и Италијана. У исто време војску је напустила већина ‘рвата. Остатак војске се реорганизовао и под командом генерала Драже Михаиловића, са око 3.000 официра, који су избегли заробљавање, наставио да пружа отпор непријатељу, до уништења од стране комуниста априла и маја 1945. године.

    39. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      ,,Југословенска војска распала“ дакле нема је.

    40. SlavenMilanov каже:

      I tu prestaje svaka potreba za daljom raspravom…

      Razumem tvoju potrebu da im razbijaš laži ali – džaba… Tile i dan danas leži na istom mestu a oni ga i dan danas mrze na daljinu… groba se bre plaše a znaju šta je bilo 45.-e?

    41. Мајстор каже:

      Значи, уважаваш нацистички удар али не и консолидацију војске? Сам Дража је рекао после блиц-крига да то није био рат него забуна. И рат је потрајао, до Зеленгоре 1945.

    42. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Мајстор LOGAN • pre jednog sata
      Југословенска војска распала се…

      Ћао.

    43. Мајстор каже:

      Смешан си.

      Ћао.

    44. LOGAN каже:

      Лепе паре је она крагујевачка суклета узео од таквих….

    45. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      А ти си издајник.

    46. Мајстор каже:

      Издајник? Чега? Кога?

    47. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Срба, и свега у шта Срби верују. Већих лицемера од вас ројалиста-четника Србија није видела, ,,Односи Краљевине Југославије и совјетске Русије остају хладни све до почетка Другог светског рата, када југословенска влада признаје совјетску власт у Русији. Тада тражи помоћ од СССР-а у случају напада Немачке…“
      Сада, Руси вам нису браћа, а сутра, да нас амери нападну, неће бити ,,Боже помози“, него ,,Руси помагајте“. Мамицу вам вашу лицемерну, ово ти нећу никада заборавити…

    48. LOGAN каже:

      сам себи скаче…

    49. LOGAN каже:

      Јел теби јасно да је Калафатовић потписао капитулацију и да према томе свако ко носи оружје после тога је за Немца обичан бандит.
      Не војник, не припадник војске него бандит.

    50. Markos каже:

      Za Nemca jeste, al ako idemo logikom sta je sta za Nemca u to vreme izvucicemo interesantne zakljucke.

    51. SlavenMilanov каже:

      Kao na primer ?

    52. Markos каже:

      Covek jasno rece, da je za njega validan argument, sta Nemci misle o vojsci generala Mihajlovica.
      Tom logikom je za njega validno i istinito i sta Nemci misle o npr Slovenima kao rasi ili Jevrejima.

    53. SlavenMilanov каже:

      eh… sviriš kjurcu sad onako filosofski…

    54. Мајстор каже:

      Калафатовић је имао овлашћење да потпише ПРИМИРЈЕ. Не капитулацију. Али је пао у заробљеништво. Самим тим престало је да му важи и овлашћење. Али га је он ипак пренео на Цинцар-марковића, који тада није имао никакву функцију. Тако да је човек без правно важећег папира, могао да потпише и уједињење са нацистичком немачком, не би ништа значило. Сам Краљ Петар огласио се 16. априла и објавио да Југославија наставља борбу против нациста, на страни западних савезника. Што су признали Американци, Енглези и Совјети.

    55. LOGAN каже:

      Видели смо колико нас је наставак те борбе коштао!

    56. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Четнички покрет отпора јесте убијао Србе, што је ишло у корист непријатеља. Када држава капитулира, нестане, њени закони више не важе, сви покрети отпора су ван закона у окупираној држави.
      Комуниста јесте било у Србији током свих ратних година, неколико стотина одреда. Хвала Богу што су комунисти победили.

    57. Мајстор каже:

      Држава није нестала. У томе је ствар.

    58. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Али јесте, дефакто, нема је, нема имена Краљевина Југославија од 1941-1944.

    59. Ložač каже:

      ‘Хвала Богу што су комунисти победили’, ово ти је геннијално, мада сумњам да су се и они захваљивали Богу 45те… Више су били у фазону ај да зајашимо попа и спалимо коју икону

    60. Markos каже:

      Jes hvala Bogu al nije reko kakvom Bogu, oni i danas veruju da su njihovi Bogovi od tipa Josifa Broza i Dzugasvilija besmrtni i da nisu nikad umrli.

    61. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Исус Христ, Син Бога оца, једносуштни.

    62. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Партизани из моје породице нису били у том фазону, али нека, ја барем не генерализујем као ови контраши овде, који један другом титрају јајца.

    63. SlavenMilanov каже:

      „Комуниста није било у Србији, до јесени 1944. године.“ ?

      I za tebe – ako je ovo tačno – nemci su u Kragujevcu streljal Srpsku decu – zbog ČETNIKA a ne zbog partizana, kako smo do sada učeni ?

    64. LOGAN каже:

      Сад си га збунио.
      Мора да консултује литературу.
      Очекујемо да нам да исцрпан извештај зашто и због кога је народ стрељан у Крагујевцу.

    65. SlavenMilanov каже:

      Logika je najveći neprijatelj onih koji u 2018. raspravljaju događaje iz ’45-te po principu – „šta bi bilo da je bilo“ ??
      I to uzimaju kao axiom !?!?!?!

    66. Мајстор каже:

      Што ја да вам препричавам, књигу у шаке, па полако.

    67. Ložač каже:

      Не везано за Крагујевац, али ово ‘Како смо до сада учени’, пара уши… Неку истину и неки компромис на ову тему, ћемо знати за 50-100 година, а можда ни тад, кад се покопају острашћене лобање са обе стране…

    68. SlavenMilanov каже:

      Ovaj put je vrlo važno baš za Kragujevac ! Jer ne mogu više da slušam proseravanja tipa „bilo partizana“ onda kada to odgovara (činili zločine) odnosno „nije bilo partizana“ onda kada to odgovara (Srbi nsiu bili partizani) ??

      Vrlo prosta stvar – ako nema jedinstvene tačke gledišta – onda je sva ova „rasprava“ čisto zaebavanje…

      A siguran sam da pobijeni Srbi NIČIM nisu zalužili da se zajebavamo sa njima ?

    69. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Па ова расправа је плански оркестрирана, видиш ли колко се контраша активирало само да се накупе коментари, и то управо они су први кренули са провокацијама, први су били два моја и један шустеров, после се прикључио некакав логан, који је напецао све контрашке рибе на мамац, и ево, не престају.

    70. LOGAN каже:

      Напецао?
      Занимљиво.
      Нисам знао да се то тако зове.
      Кад пишеш оно што мислиш.

    71. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Напецати рибе, јужна Србија.

    72. Вук, онај прави каже:

      Из уста издајника
      Ако говоримо о томе ко је од Срба издао Српство, за основни показатељ се мора узети сам исказ учесника. Комунисти, који су заповиједали партизанским јединицима у којима су и прије 1944. доминирали Срби, нису ни тврдили да се боре за Српство, него за интегрално Југословенство под тоталитарном влашћу Комунистичке партије Југославије. Уколико занемаримо оно што ћемо о југокомунизму сазнати тек у деценијама њихове владавине, да ли је то доказ њихове издаје Српства?

      Па, Јосип Броз није издао Српство, јер оно није ни било његово. Он је могао бити пријатељ или непријатељ Српства, а никако издајник. С друге стране, Срби око њега, попут Ђиласа, Ранковића, Крцуна, Пеке Дапчевића, Темпа, Коче Поповића, су дефинитивно издајници српског рода и његовог интереса, јер не можеш предводити борбу за анти-националну комунистичку идеологију, а бити вјеран нацији којој је та борба супротстављена. Још кад се томе додају јасни прогласи југословенских комуниста у којима приврженост Српству поистовјећују са великосрпским шовинизмом, те стратешка елиминација српских домаћина и првака током и послије рата, комунисти и њихови партизани се никако не могу сматрати борцима за Српство.https://srbist.com/2017/06/30/%D1%81%D1%80%D0%BF%D1%81%D0%BA%D0%B5-%D0%B8%D0%B7%D0%B4%D0%B0%D1%98%D0%B5-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%BD%D0%B8-%D0%B4%D0%B8%D0%BE/

    73. LOGAN каже:

      Није тема за шта су се борили комунисти него против кога и за кога се борио Дража. За Немце!

    74. Вук, онај прави каже:

      Хајде не лупај. У штабу Ђенерала су биле више војних мисија чије државе су се бориле против Хиће и његових зликовца, шта ти мислиш да они неби јавили њиховим владама. Дај буди мало озбиљан.

    75. LOGAN каже:

      Приче за малу децу.
      филм довољно говори о томе колико су познавали Дражину борбу
      https://youtu.be/5wvU8_XOJNQ

    76. Вук, онај прави каже:

      Ма ко је снимао тај фил, ко је платио тај филм? И Срби су у свим филмовима из Холивуда зликовци који су силовали све живо у ратовима 90-тих на простору екс шугославије

    77. LOGAN каже:

      А зар нису?
      Додуше, ни остали нису ништа бољи.
      Једино ако хоћемо да се меримо ко је кога више….

    78. Вук, онај прави каже:

      Јеси ли ти некада ратовао, мислим онако право а не по твојој селендри где си се играо „каубоја и индијанаца“?

    79. LOGAN каже:

      Био сам мобилисан почетком 90.
      Тешко да се оно лудило може назвати ратом.

    80. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Највећи издајник српства је краљ Александар Карађорђевић, а међу обичним комунистима и партизанима јесте било бораца за српство.

    81. LOGAN каже:

      Дал је био издајник или не…? али да је био лош владар, то стоји.

    82. Вук, онај прави каже:

      То за носату масонску стрвину стоји. Јеебалага шугославија и у гробу!

    83. Ložač каже:

      Слажем се са тим око Крагујевца, ја лично не волим да залазим дубље у ту тему, тагедија је трагедија.. А као што видиш јединствене тачке гледишта, нити је било, нити ће бити… Јест да ћу звучати као пицоусти квислунг, али у вези оваквих тема, заиста је важније гледати у будућност… поздрав

    84. SlavenMilanov каже:

      Živ bio…

    85. Мајстор каже:

      То је била заједничка акција, код Горњег Милановца, Док још није почео грађански рат.

    86. SlavenMilanov каже:

      Sad je to bila zajednička akcija a malopre si rekao da partizana u Srbiji nije bilo do 1944.???
      Sam sebe ukopavaš…

  3. LOGAN каже:

    Коме данас треба херој антифашиста Дража Михаиловић?!
    И за шта?!
    ..
    прст на чело, Срби, не дајте се да вас малоумни забалављени националисти лажу и изватају на јефтине фолове.

  4. издајник над сви издајници каже:

    ди ми комунисти прођемо ту трава не расте. а ни срби.

    1. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Ти ниси комуниста, ти си говно буђаво.

    2. издајник над сви издајници каже:

      ја од пчелу ти од овна. прћ цуело устаћка

    3. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      из уста ти цури од коњаа сраћка.

    4. издајник над сви издајници каже:

      КОБЛЕСАВ = СЛОБА ХЕРОЈ = БАЛЕГА

    5. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      издајник над сви издајници = ВЕПРОВО ГОВНО НАД ГОВНИМА

    6. Слободан српски херој каже:

      Ти ниси комуниста, ти си говно буђаво.

  5. LOGAN каже:

    Упорно, веома упорно се у јавности, пласирају вести о Дражи Михајловићу, доказаном сараднику Немаца, дакле окупатора. Његово име подиже се на пиједастал наводног борца против фашизма иако то овај пуковник и самопроглашени војвода и генерал пропале државе и војске никад није стварно био.
    Четници нису били борци против фашизма. ЈВУО никад стварно није постојала већ је најобичнија измишљотина. Југословенска војска/држава је потписала капитулацију тако да се свако ко није предао оружје Немцима бивао проглашен за најобичнијег бандита. Исти статус ималу су и партизани и четници, на почетку рата све до четничког окретања Немцима и њиховог ступања у борбу против комуниста.
    Поједине четничке победе и ослобађања неких места су само изузетак.
    Главни циљ борбе четника је било уништавање комуниста, веома свирепим мерама, кла-њем, и то како партизана тако и сарадника НОП.
    То су чињенице.
    Коме је и зашто у интересу да овог слугу Немаца проглашава … ?
    Да ли је то пандан Степинцу, усташама, балистима…
    Маните се, људи, Драже. Историја је давно рекла где му је место.
    А и народ.

    1. Вук, онај прави каже:

      Престани да једеш буђав сир!

    2. LOGAN каже:

      Имате ли ви, господо или другови, или браћо… или како год да се називате… Срби… неки други одговор осим ГЛУПОСТИ ДА НАПИШЕТЕ, псовку, увреду…?
      Тешко, јел да?
      А и овај интернет је чудо…

    3. Вук, онај прави каже:

      Шетај, црвени!

    4. LOGAN каже:

      Боли, зар не, кад неко војводу назове правим именом. Сарадник Немаца!

    5. Вук, онај прави каже:

      Ко је бре „Војвода“? Ђенерал Михаиловић је школовани официр са пар ратова у свом педигреу а не као онај твој ћопави самопроглашени „маршал“!

    6. LOGAN каже:

      Нит је маршал мој нит….
      и није генерал него пуковник

    7. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Самопроглашени маршал је изашао као победник, што значи да је био паметнији, спретнији, досетљивији и искуснији од ,,школованог“ пуковника. Што значи да Тито можда и јесте био совјетски официр…

    8. Вук, онај прави каже:

      Хајде друже „мајоре“, неби ћопави никада стигао до Дедиња да црвена армија није ослободила Србију заједно са Ђенераловим герилцима. Ћопави бравар се вукао са његовом бандом по БиХ читаво време рата од Бихаћа преко „Јајца“ Дрварске пећине и до Неретве где га чекао Вељко Булајић да снимају филм! Ђенералови герилци су ћопавог и његове зликовце најурили из Србије тако брзо да је ћопави заборавио да промени партизанске вунене чарапе.

    9. LOGAN каже:

      Тито је 44/45 победио захваљујући ЦА.
      Ти твоји герилци ништа друго нису радили већ јели гибаницу, јагњетину и забаве ради пијанчили и клали.

      И тема није Тито него Дража.
      Пусти Тита и његово повлачење по Босни.
      Какав год да је војни стратег био, пратили су га и за њим ишли.

    10. Мајстор каже:

      :)))) То је опис филма „ужичка република“? Не учи се историја из партизанских научно-фантастичних филмова.

    11. SlavenMilanov каже:

      Ako je tako – neminovno dolazimo do zaključka da su nemci streljali 100 Srba za jednog nemca – ZBOG četničkih akcija, ne zbog partizanskih ?

      Logika is a motherfucka, a ?

    12. Мајстор каже:

      Када су недић и љотић разоружали и расформирали жандармерију, једину легалну оружану силу, која је могла да се супротстави комунистима, букнуо је „комунистички устанак“. АЛИ против СРБА, а не против окупатора. „Акције“ које су изводили „партизани“ против шваба, изазвали су одмазде 100 за једног. Дража је склопио споразум са фукаром, да заједно изводе акције. Да би се избегле швапске одмазде. На жалост фукара се није држала договора. после Крагујевца и Ужица, комунисти су протерани из Србије. Од тада, до јесени 1944. комунисти НИСУ имали ништа у Србији. Осим „космајског одреда“ и сличних банди, на Јастребцу итд.

    13. LOGAN каже:

      Тај устанак је букнуо и на другим местима…. негде пре, негде касније…
      А те приче о томе да није било комуниста у Србији… хех… не би Немци онолико људи пострељали… због кога, да нису због Драже и његових… акција?

    14. Мајстор каже:

      Нећеш веровати, али ДА.

    15. LOGAN каже:

      Тај устанак је букнуо и на другим местима…. негде пре, негде касније…
      А те приче о томе да није било комуниста у Србији… хех… не би Немци онолико људи пострељали… због кога, да нису због Драже и његових… акција?

    16. моћни Ђоле Јанговић каже:

      Из овог твог најновијег умовања следи закључак да су Недић, Љотић и Дража били КРЕТЕНИ!
      Дакле ти и ја немамо различите ставове о току 2. св. рата..:)

    17. SlavenMilanov каже:

      Proterani a nije ih bilo do 1944.?
      Cccc

    18. Мајстор каже:

      У јесен 1941. протерани, и није их било до совјетске инвазије.

    19. SlavenMilanov каже:

      I da stvar byde još gora – tako proterani naebaše se majke švabama?? Cccc

    20. Мајстор каже:

      Заблуда. Они су само нападали југословенску војску. са швабама су се лизали или су их избегавали, у широком кругу. Осим на Сутјесци. Ту нису стигли да фурну на време, па су их швабе сатрле. На жалост. Јер су углавном Срби изгинули, због идиотлука „врховног команданта“.

    21. Мајстор каже:

      Где? у партизанским филмовима?

    22. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      А оно у Србији остало преко стотину партизанских одреда у свим крајевима. Стигао би „ћопави“ јер је он са главнином умарширао у Србију пре доласка Руса.

    23. Вук, онај прави каже:

      Па ако је тако, зашто „партизански одреди са Папука нису напали конц логор стара Градишка и Јасеновац, то им је било на пушкомету а и по Козари су се зликовци вукли а нису нападали конц логоре по северозападној Босни. Ћопавој стрвини и његовим црвеним србима је одговарало да што више Срба изгине.

    24. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Није тачно, Партизани једини у својој ратној историји имају ослобађање логора. Јастребарско су партизани ослободили, и још неке, Јасеновцу се није могло прићи без авиације.
      Географски положај логора Јасеновац отежавао је сваку акцију спасавања логораша. Источно и западно од логора налазило се мочварно подручје, док је са југа и сјевера логор био окружен ријекама Савом и Стругом. Ријеком Савом су патролисали бродови мађарске дунавске флотиле, а логор се налазио и близу железничке пруге Београд-Загреб, које су чували бункери и оклопни возови. У самом логору се налазило око 1500 искусних усташа. Евентуални напад на логор би захтевао јаке снаге, који око Јасеновца није било након битке за Козару.

      Тито је из Фоче 31. марта 1942. дао налог Оперативном штаву НОП и ДВ за Босанску да у сарадњи са штабом Хрватске испита могућност напада на логор тако да он сигурно успије. За вријеме трајања Прве бањалучке операције у јесен 1943. партизанске јединице су ослободиле Босанску Градишку, а славонски партизани су били заустављени од јаких усташких снага код села Доњи Варош.

      Комарица, Славко; Одић, Славко (2005). Зашто Јасеновац није ослобођен. Београд: Институт за савремену историју.

      Четници, било који, никада нису ослободили нити покушали да ослободе ни један логор!

    25. Вук, онај прави каже:

      Отворио си књигу коју је сигурно написао она ћорава стрвина Моша Пијада и ми ту преписујеш. Зна се да „историју“ пише победник и тачка!

    26. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Комарица, Славко; Одић, Славко (2005). Зашто Јасеновац није ослобођен. Београд: Институт за савремену историју.

      2005. година, дакле када су пали сви елемнти бившег СКЈ и када их је већина водећих била у гробу. Ти ниси баш читав.

    27. neko daleko каже:

      Pa i navukli su zbjeg Srba na Kozaru u obruc a Dr Mladena ubili preobuceni u cetnike

    28. LOGAN каже:

      А што би убили свог човека?

    29. neko daleko каже:

      Dr Mladen ili bravar Broz sta ti mislis?

    30. LOGAN каже:

      Испаде да га убио Тито!

    31. Мајстор каже:

      А одреди имали по двоје-троје људи? Стигао ћопави у Србију пре совјета, али мало сутра.

    32. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Од 50 до 100, и јесте, стигао је пре Руса.

    33. Ložač каже:

      по томе су хрвати 90их били школованији, паметнији, спретнији, досетљивији и искуснији од Срба?, по томе су шиптари били школованији паметнији, спретнији, досетљивији, искуснији од Срба 99? Па није баш све тако црно и бело… Како је тита победио 45те, тако су и ови победили 90их, а атрибути које си навео немају баш великог, тј.имају скоро никаквог утицаја на то…

    34. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Није иста аналогија, али хрвати јесу били сложнији за разлику од нас.

    35. Ložač каже:

      ‘сложнији’, тогоре ниси навео… икомуноати субили ‘сложнији’ од четника и тојеједан од разлога њихове победе, никакоове горепобројане будалаштине које си навео…

    36. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Даље, 90-их, хрвати и шиптари нису победили уласком америчких тенкова и авиона, него америчком политиком и америчким агентима унутар СРЈ.

    37. Ložač каже:

      значи није било руских агената унутар кпј, и хрвати и амери нису уз помоћ авиона поразили Србе???

    38. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      КПЈ је престала да постоји 1945. хрвати нису бомбардовали градове у Србији, а амери нису копнено крочили нигде на простору Југославије.

    39. Ložač каже:

      бураз КПЈ је постојала до распада СФРЈ 1990, авиони америке су бомбардовали Србију(РСК и КиМ), једино си за тенкове и копнену инвазију у праву, што ти нисам ни спорио…

    40. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      КПЈ је 1944. преименована у СКЈ, мора да се прави разлика.

    41. LOGAN каже:

      Ипак је то било мало касније, 52. ако се не варам

    42. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Да.

    43. LOGAN каже:

      Да су ушли амерички тенкови… камен на камену не би остао

    44. издајник над сви издајници каже:

      скуга ти причаш. па стог топоњача треба превлодиоца.

    45. Слободан српски херој каже:

      СЛОБОДАН МИЛОШЕВИЋ је СРПСКИ ХЕРОЈ

    46. LOGAN каже:

      Није тема Тито него Дража.

    47. Вук, онај прави каже:

      Када причамо о трагичној смрти Ђенерала Михаиловића она ћопава стрвина је одмах у близини јер је он сигурно био тај који је тражио Ђенералову главу. Није мога да му опрости хладну Дрину преко које је ћопави са његовим зликовцима из „вражије дивизије, мора да бежи пред србском војском у првом св рату.

    48. LOGAN каже:

      Није никаква трагична смрт него су га стрељали као сараника окупатора.
      То је и заслужио.

    49. Вук, онај прави каже:

      Хеј бре одакле си ти измилио, па Ђенерала су одликовале државе победнице у другом св рату. Шта ти мислиш да би Амери одликовали Ђенерала да је сарађивао са Хићом и његовим друштвом!

    50. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Само три, САД, Француска и Пољска, а Тита, све земље победнице.

    51. neko daleko каже:

      Pogledaj sta te zemlje govore o poslednjem ratu i da li je to istina? Bar nesto o tome znamo.

    52. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Које конкретно земље.

    53. Мајстор каже:

      „Само“.

    54. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Да, ти жао?

    55. Мајстор каже:

      Жао ми је кад чујем такво ниподаштавање и багателисање свега, са чиме су се некад СРБИ поносили.

    56. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Онај, ко се поноси француским, америчким, или било којим западним одликовањем треба да узме пиштољ и да се рокне. Самог себе треба да жалиш изгубљена душо!

    57. LOGAN каже:

      Нека су. Ипак то не може да обрише да је био сарадник Немаца.
      Чак су и филм снимили о њему. Четници, борбена герила. Јесил гледао_ Има на ЗТ. Дража приказан као млад човек без браде. То што су га таквог представили јасно показује да нису имали појма ко је и шта је!
      ево ти линк па гледај!
      https://youtu.be/5wvU8_XOJNQ

    58. Вук, онај прави каже:

      Немам времена да гледам глупости!

    59. LOGAN каже:

      Нису глупости него филм који су снимили Американци.
      О Дражи.
      Нису имали појма ни ко је ни шта је.

    60. LOGAN каже:

      Ратко Дмитровић… крајишки кадар који се у БГ довукао за време Крсте Бијелића.
      Јадна је Србија кад јој је овај Милошевићев подрепак уредник Новости!

    61. neko daleko каже:

      Nije bitan Ratko nadji sam druge izvore IV kongresa u Drezdenu pa vidi sta je cilj. Rasturanje Jugoslavije i pravoslavlja. Zar komunisti ne sklopise i sporazum sa ustasama 1932 i podrzase ustase?

    62. LOGAN каже:

      Ништа од тога није спорно.
      Али није тема.

    63. neko daleko каже:

      Koliko vidim jeste jer cijelo vrijeme dokazujes postenje komunista. Red je da se cuje i ono sto su sakrivali.

    64. Perun каже:

      U Vojno istorijskom institutu nekadašnje JNA,
      nalazi se u arhivi/Br. reg. 3/2; Kutija-116/1638/
      original Sporazuma o saradnji komunista i ustaša. Sedam dana posle osnivanja Pavelićeve NDH, u ugovoru potpisanog 17. aprila 1941. godine, kojeg su u ime ustaša potpisali Mile Budak i Mladen Lorković, a u ime Komunističke partije Hrvatske Andrija Hebrang i Vladimir Bakarić stoji ovo: Komunisti neće preduzimati nikakve akcije protiv NDH.

    65. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Фалсификат недићеве администрације.

    66. течић каже:

      Фалсификат! Заборавио си да напишеш „мајке ми“ да буде аргументовано!

    67. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Стручњаци су утврдили, ја само преносим, теби ако се не свиђа иди плачи…

    68. издајник над сви издајници каже:

      стручњаци утврдили кад су га прегледали

    69. LOGAN каже:

      Опет овај скретничар….

    70. Perun каже:

      Zamolio bih te da mi se više ne obraćaš i dobacuješ.

    71. LOGAN каже:

      А ти немој да пишеш ствари које немају везе са темом.
      Ако ниси способан да поднесеш другачије мишљење – то онда довољно говори о теби.
      Имаш, брате, БЛОК, па блокирај све одреда и нек се само твоја писанија виде.
      Уживај……

    72. Perun каже:

      :)
      ti bi izgleda da određuješ šta ko treba da piše.
      —–
      Napisao si:
      Опет овај скретничар….
      —-
      To je tvoje mišljenje o meni, a ne o temi.

    73. LOGAN каже:

      наравно

    74. Perun каже:

      Tačno tako,
      a sada da se nosiš u fičku kučke koja te je okotila,
      u fičku kučke koju je zaskočila šugava kerina lutalica.

    75. LOGAN каже:

      Није дуго издржао….
      шта ћеш…. слабост…
      у ствари, он због тога овде и долази…
      ваљда му је после лакше… ваљда..

    76. LOGAN каже:

      Шта замишља овај да је…? Ауторитет? За шта? За скретање на споредан колосек?

    77. LOGAN каже:

      Нико не говори о поштењу.
      У рату нема ни невиних ни добрих ни поштених. Иначе то не би био рат.

    78. Мајстор каже:

      То је амерички филм, „Четници Борбена Герила“, пропагандни филм типа „TOP GUN“, или слично. Дража и јесте био без браде 1941. до, чини ми се, половине 1942. Савезници су га уважавали док черчил није почео да слуша неименоване „саветнике“, из свог блиског окружења.

    79. Мајстор каже:

      То је амерички филм, „Четници Борбена Герила“, пропагандни филм типа „TOP GUN“, или слично. Дража и јесте био без браде 1941. до, чини ми се, половине 1942. Савезници су га уважавали док черчил није почео да слуша неименоване „саветнике“, из свог блиског окружења.

    80. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Онај који је командовао партизанима није нити хрват нити учесник Првог св. рата на простору Србије.

    81. Мајстор каже:

      Ову британску пропаганду, коју су комунисти гебелсовски понављали, а демантована је пре 25 година, сада ти понављаш? 2018. године?

    82. LOGAN каже:

      АКо мислиш на писаније оног економисте-историчара и његове глупости – покушај доказивања да је Дража био херој српски…
      Дража Михајловић, пуковник, никакав генерал или војвода, сарадник Немаца…
      то што су четници спасили гомилу пилота алијансе не умањује њихово слугерањство окупатору
      на страну то што су клали свој народ… усташе су бар то чинили туђем

    83. Мајстор каже:

      Самарџић ВАС је најбоље раскринкао. Могу и књиге Ивана Авакумовића, Антонија Ђурића. Мада су и страни извори довољни. амерички официри OSS-a, пуковник Роберт Мекдауел, пуковник Алберт Сајц, поручник Валтер Менсфилд итд.

    84. LOGAN каже:

      Четнике је раксринкало кла ње и убија ње сопственог народа!

    85. Мајстор каже:

      Комунисти и нацисти нису „сопствени народ“, него непријатељ народа и државе. „Клање“ је нацистичка пропаганда, коју су касније преузели комунисти. Постоје гомиле фотографија „четничких клања“, које су сликали сами нацисти. Могле су да се набаве у тадашњим трафикама.

    86. LOGAN каже:

      Шта год да су комунисти били – четници су их за рачун Немаца убијали а поред њих и њихове сараднике. Дакле, четници су убијали Србе за рачун окупатора!
      Јел то тешко да се схвати!

    87. Мајстор каже:

      Да ли је тешко за схватити, да су комунисти били незнатна шачица јада, криминалци, јајаре, лопови, које је војска (четници) санкционисала, онако, успут. Немци и четници нису имали ама баш никакве везе. Имали су контакте, као што постоје контакти између непријатеља у сваком рату. На пример, Ратка Младића су сликали приликом контакта и са муслиманима, и са хрватима, и са НАТО официрима, али није било комуниста, да га оптуже за „сарадњу“. Иначе тадашњи комунисти су санкционисани по закону (краљевине Југославије). Јел то тешко да се схвати? Оптужити југословенску војску за колаборацију са окупатором је исто кад би војску Југославије оптужио за колаборацију са НАТО. Значи, комунистичка небулоза.

    88. LOGAN каже:

      Говорити о комунистима и партизанима као шачици јада је тешка неистина. Комунистичка партија је била изузетно добро организована.
      Идеолошка страна партизанског покрета је један део медаље.
      Али и таква имала је изузетан одзив код народа, нарочито омладине.
      Уосталом, пуно официра војске КЈ се борило у редовима партизана.
      Комунисти 1941. су били све само не јајаре, лопови, криминалци… Друга је ствар што су после рата управо такви дошли на власт.
      ЈВУО је фарса, измишљотина, то су остаци поражене војске која није хтела да оде у заробљеништво (на томе им се не може замерити). Ту могућност да може да егзистира поред Немаца добила је управо сарадњом са окупатором, превасходно у борби против комуниста.

      Пример. из пожаревачког краја… помињем га због изузетне храбрости партизанске учитељице.
      Група четника је заробила партизанку Наталију Дугошевић са неколико партизана и предала их Немцима. Стрељани су на Бањици.
      НД је супруга партизанског команданда Вељка Дугошевића који је погинуо у борби са Немцима.

    89. Мајстор каже:

      Зависи о ком периоду се говори. До 1943. комунисти су били небитни. Издајом савезника, конкретно велике британије, комунисти почињу да добијају огромне количине опреме, оружја, муниције. Док југослевенска војска не добија ништа. на BBC-у пропаганда почиње да приписује успехе југословенске војске,- „партизанима“. Тај пример из пожаревачког краја, ако је тачан, односи вероватно на љотићевце, недићевце или четнике косте пећанца.

    90. LOGAN каже:

      Благо нама кад смо имали толико … врста.. .четника!
      Ало бре, јел ти бленто разумеш о чему говорим?!
      Та шака јада је узела пушку и борила се против Немаца, овако или онако, а шта су ти твоји четници за то време радили?! Хапсили у убијали те исте партизане и водили их на Бањицу у касарну 5.коњичког пука!!!!
      И који црни успеси ЈВУО? Где? Можда у клању сопственог народа?
      И како то та шачица јада прође сито и решето и на крају уђе у Београд?
      А сви брадоње преко Дрине за Босну!

    91. Мајстор каже:

      О чему бре ти причаш?! Војска није смела да приђе градовима, осим да их нападне. Која бре Бањица?! Швабе су држале заробљене четнике на Бањици! ДМ логор. За припаднике и симпатизере организације Драже Михаиловића. Поооојма немаш! Да, то ти је одлично питање, треба да се запиташ КАКО је шачица јада „прошла сито и решето и на крају ушла у Београд“ КАКО ЈЕ ТО МОГУЋЕ? „брадоње“ су биле само у филмовима вељка булајића.

    92. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Мислиш покрет отпора није смео да приђе градовима

    93. LOGAN каже:

      Не, ти немаш појма.
      Наравно да је на Бањици било и четника и партизана и Јевреја… и још пуно категорија.
      Нико то не спори. Само, ипак највише комуниста.

    94. течић каже:

      Лако је било швапском каплару д адиже револуцију и поведе залуделе србе у нестајање са ТАКВОМ ОМЛАДИНОМ, васпитаваном у краљевини! Где је сад Србија, са којом омладином да се одбрани и стане на своје ноге. Омладином васпитаваном у промашеном систему србождера Броза???

    95. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Броз није био нити швабски каплар нити србождер.

    96. Ložač каже:

      па штаје био? знамо шта сигурно није био – Србин!!!

    97. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Био је Рус, што је веома близу српској генетици.

    98. LOGAN каже:

      тешко

    99. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Није, зато што постоје документовани докази који указују да се са првом женом венчао у православној цркви у Омску, а ту може само да се венчају православно крштени људи.

    100. LOGAN каже:

      Их, доказа!

    101. Markos каже:

      Dokumentovan dokaz bese clanak u novinama koji i sam tvrdi suprotno od tebe.
      Inace, svi ljudi kako oni koji danas zive tako i koji su crkli sa prezimenom Broz su iskljucivo Hrvati, a koga mrzi da to proverava nek se seti ekipe Hrvatske sa SP od pre mesec dana i tamo ima Broza, a u Rusiji cudesno nema.

    102. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Па Титово право презиме и није било ,,Броз“ тако да је нормално да се исто не може наћи у Русији.

    103. Ložač каже:

      Ух сунце ти, виш то нисам знао… Него да нисупо тој генетици Дража-Чечен, Љотић-Вијетнамац, Недић-Сингапурћанин, итд…

    104. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Не, не знам зашто се зафркаваш сад када сам са тобом увек говорио озбиљно и искрено. Шта прикључујеш се табору контраша провокатора?

    105. Ložač каже:

      Па можемо се мало и шпрдати у расправи која је већ стоједан пут прежвакана:) Не замери, ал нит ћу ја тебе нешто убедити, нит ти мене, па тако ми тако дође некад да релаксирам тему:) А сад одо, доста за данас поздрав

    106. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      За мене је ова тема питање опстанка Српског народа, тако да ми није до зајебанције.

    107. Ložač каже:

      Е тек се око овог не слажемо, поготово у овом часу претње сецесије свете српске земље, и највеће издаје у њеној историји… Дража и Тито су мртви, али су зато говнари(око којих нико не спори да ли су говнари) на челу Србије итекако живи…

    108. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Ниси ме разумео. Ова тема за собом вуче питање јединствености и сложности Српског народа, ако ова тема разједини Србе и заведе апсолутну неслогу, онда ће пасти Косово, пашће потом и цела Србија, а говнари у садашњој власти побећи ће некажњени. То сам хтео да кажем.

    109. LOGAN каже:

      Ово је суштина.
      неслога.
      Ми не можемо да се сложимо око прошлости и то око једног сарадника окупатора.
      Како ћемо онда око будућности?

    110. Вук, онај прави каже:

      Цитат Моше Пијаде, заседање АВНОЈ-а 1942. Бихаћhttps://www.srbijadanas.net/citat-mose-pijade-zasedanje-avnoj-1942-bihac/

    111. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      То је четничка пропаганда, Пијаде то никада није изјавио.

    112. Вук, онај прави каже:

      MOŠA PIJADE: Mi moramo da palimo, nama trebaju beskućnici
      Citat Moše Pijade sa prvog zasedanja AVNOJ-a novembra 1942. u Bihaću:

      „Potrebno je zato stvoriti toliko mnogo beskućnika, da ovi beskućnici budu većina u državi. Stoga mi moramo da palimo.
      Pripucaćemo pa ćemo se povući. Nemci nas neće naći, ali će iz osvete da pale sela. Onda će nam seljaci, koji tamo ostanu bez krova, sami doći i mi ćemo imati narod uza se pa ćemo na taj način postati gospodari situacije. Oni koji nemaju ni kuće ni zemlje ni stoke, brzo će se i sami priključiti nama, jer ćemo im obećati veliku pljačku.
      Teže će biti sa onima koji imaju neki posed. Njih ćemo povezati uza se predavanjima, pozorišnim predstavama i drugom propagandom. Tako ćemo postepeno proći kroz sve pokrajine.
      Seljak koji poseduje kuću, zemlju i stoku, radnik koji prima platu i ima hleba, za nas ništa ne vredi. Mi od njih moramo načiniti beskućnike, proletere. Samo nesrećnici postaju komunisti, zato mi moramo nesreću stvoriti, mase u očajanje baciti, mi smo smrtni neprijatelji svakog blagostanja, reda i mira.“

      Dokument se nalazi u Arhivu vojnoistorijskog instituta u Beogradu u fajlu Štaba vrhovne komande (JVUO) – Cetnicka arhiva, pod oznakom K-12, 30/12http://www.intermagazin.rs/mosa-pijade-mi-moramo-da-palimo-nama-trebaju-beskucnici/

    113. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      ,,u fajlu Štaba vrhovne komande (JVUO) – Cetnicka arhiva“ – што значи да документ припада четничкој пропаганди против НОВЈ.

    114. LOGAN каже:

      Био је човек који је направио Југославију.
      Југу у којој су живели и Србин и Хрват и сви остали.
      док је био он ово је била држава
      после њега је постала кланица

    115. Ložač каже:

      Била је кланица Бога ми и пре њега, чак је и сам учествовао у једној 31 годину раније… А југославију је основао носоња а не ћопави аустријски каплар…

    116. LOGAN каже:

      Наравно да је била кланица и пре њега.
      И то и по Србији а богами и по Хрватској али више, много више овде код нас.
      А говорим о другој Југи, комунистичкој.
      Не може се оспорити да је у тој земљи каква год била ипак владао ред и закон макар и комунистички, да је имала солидан економски развој, да је имала добру војску (200 МиГ-ва 21) а о здрваству, школству… не треба посебно причати.
      Људске слободе оставимо на страну, посебна прича.

    117. Ložač каже:

      Не оспоравам чак се и слажем са већином наведеног, јбг, чињенице сучињенице… Само смањи мало острашћеност у вези догађаја из рата није све ни тако црно ни бело као што ти мислиш… запамти, увек, али увек је СИВО…

    118. LOGAN каже:

      Не треба да се брани већ да пређе на страну победника.

    119. течић каже:

      Да научи можда нацистички поздрав? Ма хајде Народ Србије је увек био и биће на страни победника
      Није Владимир звао пицоустог ономад у Москву зато јер га воли и пиштује
      Он је био као Председник Србије само фигура која представља Србију
      Земљу победницу II св. Рата.
      Ако алудираш победнике на некој другој страни света
      Или си тешко пролупао или си плаћен за пласирање неистине

    120. LOGAN каже:

      Омиљена забава четника је била да кад закољу партизанку да јој провуку руке кроз просечене груди.
      Моја покојна баба је лично видела управо тај злочин.

    121. течић каже:

      Генерализација никада није била основ за утемељено мишљење. Овде видим да имаш трауму своје бабе у глави и да су ти сви четници криви. Ја потичем из партизанске породице и тога се СТИДИМ. А не волим ни носоњу који је ово закувао а партизани запржили. Али грешиш јер пљујеш по ЈВУО јер то једноставно није тако. Нити су сви четници били цвећке, а поготову сви партизани нису били мед и млеко. Довољно је видети резултате живота под комунистима – паметном доста.

    122. LOGAN каже:

      Немам намеру да пљујем никога.
      Не сумњам да је било четника који су се борили против Немаца – у почетку рата.
      Али нико не може да оспори чињеницу да су прешли на страну Немаца.

    123. Ložač каже:

      бураз твоја реторика је на нивоу фашиста и шовиниста а глумиш комунисту… зато ће и моје мишљење постати временом чињеница, а то је да су фашизам и комунизам два најгора зла за Србију, а ти и још понеки сте живи пример да је фашизам=комунизам

    124. LOGAN каже:

      Опет скретање са теме
      Није реч о кумунистима него о Дражи и његовој сарадњи са Немцима.
      То се не може обрисати.

    125. Мајстор каже:

      Што би тебе човек овде разуверавао? Узми књиге па читај. „Генерал Дража Михаиловић и општа историја четничког покрета“ .Или наручи документарце па гледај. Препоручујем серијал „Краљевина Југославија у Другом Светском рату“. Нађи на гуглу. Енглези су прешли на страну фукаре. Војска је остала на истим политичким позицијама од јесени 1941. до јесени 1944.

    126. LOGAN каже:

      То смеће које је писао економиста-историчар вреди само за потпалу ватрице…
      ЈВУО је сарадник окупатора
      Дража је ратни злочинац
      ово су постулати

    127. течић каже:

      Прво
      То није чињеница, зато је није потребно оспоравати. За почетак ти препоручујем књиге, одломци историје Срба од МилошаС. Милојевића и Краљевство словена Мавра ( Маура) Орбина ( Орбинија) дубровачког србина католика.
      Пре него стигнеш до партизанско четничке проблематике стани пред огледало и запитај се ко си ти ( коме народу припадаш…)
      И одакле све ово око нас, јел настало случајно или је то неко створио.
      После можемо разговарати, сада нема сврхе. Људи који мисле да немају проблем идентитета, а имају га- нису погодни за дискусију!

    128. LOGAN каже:

      А ти си као читао Милојевића? Докле си стигао, до које стране…? без увреде…
      О њему су још у његово време говорило као о шарлатану…
      А на несрећу таквих има и данас.
      Народ је глупав и лако му је продати идиотлук да је Орфеј Сорбеј и да је Хомер Момир….

    129. LOGAN каже:

      Чега се стидиш? Па ниси ти крив… за… то већ за ш тамислиш да си крив….

    130. Markos каже:

      Kad je tvoja pokojna baba videla to je enciklopedijski dokaz.

    131. LOGAN каже:

      Па јесте, деда по оцу је био сарадник четника, деда по мајци је био партизан.

    132. Ložač каже:

      а шта си ондак па ти…

    133. LOGAN каже:

      Србин, шта бих био.
      Моји су и један и други.

    134. Ložač каже:

      А нек си и ти нешто паметно рекно данас:)

    135. LOGAN каже:

      Па ето, деси се и то.

    136. Мајстор каже:

      Баба ти је чудо. :))))) Потражи на нету „став историчара о аргуметну причала ми баба“

    137. LOGAN каже:

      Вала, више ћу њој да верујем него Самарџићу.

    138. течић каже:

      елем
      млад сам био да бих имао лична искуства. Али дође човек, очигледно скрхан псикичким патњама и исприча причу. Саборац стрица моје мајке, првог ПАРТИЗАНШТИНЕ у крају. Случајан сустрет, пита ме одакле сам, тј од којих сам. Рекох једно име а он осталих пет. Јасно је било да зна.
      Елем
      по директиви су партизани морали у појату, на месец, месец и по дана. Бријанје забрањено. Кад су нарасле браде, уклапа се униформа која се уз браду слаже и у неко од оближњих села у оно време пре него зора заруди. Направе белај, знало се кога и из које куће треба преклати… Затим брзо повлачење у планину, у појату. Бријање по команди, облачење партизанских униформи и зором у исто село, на „УВИЂАЈ“
      Да ти „четници“ су клали и убијали сопствени народ, тачно је само то у вашој тврдњи. Не и Чичини ( Драже Михаиловића) четници!!!

    139. LOGAN каже:

      …па сад.. нек прича ко шта хоће…

    140. Ložač каже:

      ко и твоја баба што прича шта хоће…

    141. LOGAN каже:

      наравно

    142. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Али то јесу радили четници косте пећанца и павла ђуришића, и неки Дражини.

    143. течић каже:

      Браво
      Супер што се водили евиденцију!
      А колико усташа је преведено у партизане!? А на швапског каплара србождера семе му се затрло сте исто поносни!? А колико је људи убијено од 1945 без ИКАКВЕ кривице. Ослободиоца Војводу Петра Бојовића су црвени ништаци у јуну 1945 претукли да је потом преминуо! У име идеала, јово Ка пичић је побио толико да се и хвали!?
      И ти и овај што има проблем идентитета ви сте све супер обавили и завршили видим Србија цвета с таквима!
      А што нас велеиздајници развлаче и разбијају то је небитно!? СРБИ у памет, једино вам Срби и по који Рус могу бити пријатељи!!!

    144. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Мој први коментар на ову тему јесте где указујем на бесмисао ових расправа, јер нико по овом питању није и не жели да буде објективан. Онда су дошли разни провокатори који су дискусију развукли на невероватних 404 коментара.
      То је управо оно што вучић жели, да се Срби расправљају око глупости старих 70 година док он и његови ,,раде“. Ја за себе могу да кажем да сам бољи од осталих пошто сам један од првих који је кренуо да указује на овај бесмисао.

    145. neko daleko каже:

      Gdje i kada je bilo to klanje?

    146. LOGAN каже:

      Ако то не знаш….

    147. neko daleko каже:

      Pitam tebe posto ti eto znas???

    148. LOGAN каже:

      наравно
      то зна сваки Србин

    149. neko daleko каже:

      Zna Srbin da su ustase klale …

    150. LOGAN каже:

      Наравно да јесу.
      Увек кад нам је држава пала у блато, наш народ је страдао.

    151. Markos каже:

      Ne treba ni to uopste, ako vidis da je protiv tebe ovaj Vlaski Komesar u pravu si sve i da si Siptar :D

    152. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Бугарине, кад ћеш да дођеш да утврдиш које сам националности?

    153. Markos каже:

      Uvek :D

    154. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Прошли пут си рекао да неће долазиш у Бор

    155. Markos каже:

      Moz se namine zasto ne, prodjose letovanja, ako ne ono na vikend :D

    156. neko daleko каже:

      Ko ne nauci svoju istoriju rizikuje da mu se ponovi sto se nama i dogodilo. JVuO=JNA zar nije isto?

    157. LOGAN каже:

      Није, нити је било, нити ће бити.

    158. neko daleko каже:

      Sta bi u zadnjem ratu sa JNA???

    159. LOGAN каже:

      пораз

    160. neko daleko каже:

      Ko ne nauci svoju istoriju rizikuje da mu se ponovi sto se nama i dogodilo. JVuO=JNA zar nije isto?

    161. течић каже:

      А ви како те? Таблетице све попио, ок?
      Чињеница је да пишеш малициозно и нетачно – за чији рачун?

    162. Ložač каже:

      Историјаће рећи своје, ал за 50-100 година, ово што наводиш је историја коју су написали твоји победници… А сада овако неисторијски, више фактичко-чињенично, ти си озбиљан идиЈот…

    163. LOGAN каже:

      ако се и за 100 година Срби буду расправљали око тога дал је Дража херој или издајник, онда до мојега и са Србијом!

    164. Ložač каже:

      Ма лако ћемо за Чичу, само да се то тад ратосиљамо наслеђа аустријског каплара, који је 14те ‘оргијао’ над Србима у Мачви, а послепостаоотац свих народа и народности…

    165. LOGAN каже:

      Па не можеш да обришеш његову владавину…
      Нити можеш да вратиш оно што је било пре њега…

    166. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Није аустријски каплар

    167. Markos каже:

      Covek sam govorio da jeste al ne treba da verujemo njemu nego na Rumunskoj granici zive veci eksperti za njegov zivot od njega :D

    168. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      За румунску границу не знам, за источну Србију, могу да кажем да има стручњака, а југозападна буграска, сигуран сам да нема никаквих стручњака.

    169. Ložač каже:

      Ондак су оне слике Јоже у аустријској униформи фотомонтажа..??? Да се није и Дража после рата фотомонтажирао у енглеску краљицу?

    170. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Може да буде фотомонтажа а и то на сликама не мора да буде Тито.

    171. Ložač каже:

      Оно у фазону, ‘можда није, а сигурно јесте’:)

    172. Мајор, I Тимочки батаљон каже:

      Док Руси не изађу са појединостима из њихових архива никада нећемо сазнати истину, све ово сад су само претпоставке.

    173. LOGAN каже:

      Нема доказа да је на тој слици Тито.

    174. Ložač каже:

      хахаха, ви сте генијалци:) брате ваше спиновање се може само поредити са спиновањем пицоустог велеиздајника…

    175. Ložač каже:

      Да није дрекавац…?

    176. LOGAN каже:

      Има ли иједног доказа да је на слици Тито?

Коментари су затворени.